Służbę Geodezyjną i Kartograficzną tworzą:
1) organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego:
a) Główny Geodeta Kraju;
b) wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie.
2) organy administracji geodezyjnej i kartograficznej:
a) marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego;
b) starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.
Zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej:
1) realizacja polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii;
2) organizowanie i finansowanie prac geodezyjnych i kartograficznych, w tym:
a) rejestracji stanów prawnych i faktycznych nieruchomości (kataster);
b) pomiarów geodezyjnych i opracowań kartograficznych;
c) fotogrametrycznych zdjęć powierzchni kraju i opracowań fotogrametrycznych;
d) wydawania urzędowych map i atlasów terytorium Polski;
e) prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie.
3) prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w tym jego tworzenie, ewidencjonowanie i utrzymywanie oraz aktualizacja i udostępnianie danych;
4) kontrolowanie urzędów, instytucji publicznych i przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących geodezji i kartografii;
5) prowadzenie państwowego rejestru granic oraz powierzchni jednostek podziału terytorialnego kraju;
6) sporządzanie map topograficznych i tematycznych kraju oraz mapy zasadniczej;
7) nadawanie, do czasu utworzenia odpowiednich samorządów zawodowych, uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii, prowadzenie rejestru osób uprawnionych oraz współpraca z tymi samorządami zawodowymi;
8) współpraca z wyspecjalizowanymi w dziedzinie geodezji i kartografii organizacjami krajowymi, międzynarodowymi i regionalnymi oraz organami i urzędami innych krajów;
9) inicjowanie prac naukowych i badawczo-rozwojowych w zakresie standardów organizacyjno-technicznych oraz zastosowania metod informatycznych, fotogrametrycznych i satelitarnych
w dziedzinie geodezji i kartografii oraz w krajowym systemie informacji o terenie;
10) prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych w działalności geodezyjnej
i kartograficznej;
11) przygotowanie organizacyjno-techniczne i wdrożenie katastru.