Zasady kontroli przedsiębiorcy oraz jednostki organizacyjnej zawierają zapisy art. 9 ust. 7-14 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:
Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. poz. 646).
Kontrola działalności przedsiębiorcy oraz jednostki organizacyjnej, w zakresie wykonywania prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, może dotyczyć:
1) zgłaszania prac geodezyjnych lub prac kartograficznych;
2) przekazywania do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wyników prac geodezyjnych lub prac kartograficznych;
3) przestrzegania przepisów dotyczących wykonywania samodzielnych funkcji w zakresie geodezji i kartografii;
4) rzetelności wykonywania prac geodezyjnych lub prac kartograficznych.
Z wyników kontroli osoby kontrolujące sporządzają i podpisują protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
W protokole kontroli zamieszcza się w szczególności:
1) nazwę organu przeprowadzającego kontrolę;
2) nazwę i siedzibę przedsiębiorcy;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
4) przedmiot, zakres kontroli oraz okres objęty kontrolą;
5) imiona i nazwiska osób kontrolujących oraz datę i numer upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
6) opis stanu faktycznego ze wskazaniem dokumentacji wykorzystanej podczas kontroli;
7) ustalone nieprawidłowości - jeżeli zostały stwierdzone;
8) wnioski z kontroli;
9) spis załączników do protokołu;
10) datę i miejscowość podpisania protokołu;
11) pouczenie przedsiębiorcy o prawie do złożenia zastrzeżeń do protokołu;
12) informację o wynikach rozpatrzenia przez organ przeprowadzający kontrolę złożonych przez przedsiębiorcę zastrzeżeń do protokołu - jeżeli zostały złożone;
13) wzmiankę o odmowie podpisania protokołu przez przedsiębiorcę - jeżeli została stwierdzona.
Przedsiębiorca przed podpisaniem protokołu kontroli może zgłosić do organu przeprowadzającego kontrolę pisemne zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli organ przeprowadzający kontrolę rozpatruje je w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
W razie uwzględnienia zastrzeżeń do protokołu kontroli osoby kontrolujące korygują protokół i ponownie doręczają go przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca podpisuje skorygowany protokół kontroli w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Niepodpisanie skorygowanego protokołu we wskazanym terminie oznacza odmowę jego podpisania.