Opinia LWINGiK w zakresie trybu i zasad przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego dokumentacji geodezyjnej wykonanej w ramach modernizacji ewidencji gruntów i budynków

25.10.2019

W związku z zapytaniem Starosty Zamojskiego w kwestii trybu i zasad przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego dokumentacji geodezyjnej wykonanej w ramach modernizacji ewidencji gruntów i budynków przeprowadzonej w trybie przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, z uwagi na istotę sprawy Lubelski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego postanowił odnieść się do kluczowych zagadnień stawianych w ww.  zapytaniu, w szczególności, że poglądy sądownictwa nie przedstawiają jednolitej i spójnej linii orzeczniczej w tym zakresie.

 

Jednakże już na wstępie należy zaznaczyć, że przepisy określone w  art. 7b ust. 1 pkt 1a i ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne nie dają kompetencji wojewódzkim inspektorom nadzoru geodezyjnego i kartograficznego do przedstawiania powszechnej interpretacji przepisów prawa, wiążących organ niższego stopnia w prowadzonych sprawach.

 

Jak wynika z przedstawionej w opinii analizy obowiązujących przepisów prawa,

„sprawy zasad i trybu przeprowadzania modernizacji ewidencji gruntów i budynków kompleksowo uregulowane zostały w art. 24a ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2019 r. poz. 725 z poźn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego  i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2019 r. poz. 393). Z § 56 ww. rozporządzenia wynika, iż w niniejszej procedurze nie mają zastosowania zasady wynikające z § 42 i § 43 dotyczące zarówno terminów przeprowadzenia technicznej kontroli całości dokumentacji, umieszczenia na dokumentach operatu adnotacji o ich zatwierdzeniu jak i przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego bazy danych ewidencji oraz utworzonych na podstawie tej bazy raportów w postaci mapy ewidencyjnej, rejestrów i kartotek.”

 

Powyższe oznacza, że wskazane kwestie „regulowane są na zasadach ogólnych opisanych w art. 12a i 12b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Powyższe przepisy prawa nie dają podstaw do uznania konieczności (obowiązku), przyjęcia do zasobu geodezyjnego i kartograficznego dokumentacji technicznej, wykonanej w ramach modernizacji ewidencji gruntów i budynków, przed wyłożeniem projektu opisowo – kartograficznego. Fakt przyjęcia operatu technicznego z pracy powstałej w związku modernizacją ewidencji gruntów przed wyłożeniem projektu opisowo – kartograficznego, nie wywiera jakichkolwiek skutków prawnych na procedurę wyłożenia projektu opisowo - kartograficznego, co czyni ją prawnie obojętną względem powyższej procedury.”

 

 Pożądane jednak byłoby, aby Starosta przeprowadzający modernizację ewidencji gruntów, pomimo braku ustawowego obowiązku, przed wyłożeniem projektu operatu opisowo – kartograficznego przeprowadził kontrolę techniczną całości dokumentacji wykonanej w ramach modernizacji ewidencji gruntów i budynków. Czynność ta nie tylko pozwoliłaby wyeliminować błędy dostrzeżone na tym etapie, ale także usprawniłaby późniejsze przyjęcie do zasobu pracy geodezyjnej.

 

Jak wskazano w niniejszej opinii „dane objęte modernizacją, zawarte w projekcie operatu opisowo-kartograficznego stają się danymi ewidencji gruntów i budynków i podlegają ujawnieniu w bazie danych ewidencji gruntów i budynków po upływie terminu, o którym mowa wart. 24a ust. 7. Przyjęta konstrukcja powyższego przepisu prowadzi do wniosku, że ujawnienie danych zawartych w projekcie operatu opisowo-kartograficznego w bazie danych ewidencji gruntów powinno nastąpić, zgodnie z ogólnymi zasadami aktualizacji operatu ewidencyjnego określonymi § 45 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków tj. poprzez wprowadzanie udokumentowanych zmian do bazy danych ewidencyjnych, a w przypadkach określonych § 36 ww. rozporządzenia - na podstawie dokumentacji geodezyjnej, przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego."

 

Analizując powyższe zapisy, można stwierdzić, że ujawnienie w bazie danych ewidencji gruntów i budynków informacji zawartych w projekcie opisowo-kartograficznym, bez uprzedniego przyjęcia operatu technicznego do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, jest niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

 

Aby uniknąć wskazanych powyżej wątpliwości dotyczących zgodności z przepisami prawa stosowanej procedury przyjęcia operatu technicznego do zasobu w ramach modernizacji ewidencji gruntów i budynków, LWINGiK wyraził pogląd, że właściwy  w tej kwestii byłby ”termin określony w art. 24a ust. 7 ustawy tj. termin 15 dni roboczych od upływu terminu wyłożenia do wglądu projektu operatu opisowo-kartograficznego. W tym terminie Starosta rozstrzyga o przyjęciu lub odrzuceniu uwag zgłoszonych do tego projektu. Więc sposób ich rozpatrzenia będzie miałby odzwierciedlenie w przyjętej do zasobu dokumentacji technicznej.”