Zmiany w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne

24.06.2020

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19. Ustawa została już opublikowana, w związku z czym zaczęła obowiązywać w dniu 24.06.2020.

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 dopuszczono wykorzystywanie w procesie budowlanym map do celów projektowych oraz map zawierających wyniki geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej opatrzonych przez wykonawcę prac geodezyjnych oświadczeniem, złożonym pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, o pozytywnym wyniku weryfikacji tych map przez właściwy organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.

Zupełnie nowym przepisem, wprowadzonym na stałe,  jest możliwość poświadczania  przez osoby wykonujące samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii za zgodność z oryginałem sporządzone przez siebie kopie protokołów, map i innych dokumentów, które podlegają przekazaniu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wraz z wynikami prac geodezyjnych. Przepis ma usprawnić możliwość przekazywania operatów elektronicznych.

Pozostałe zmiany to zawieszenie na czas epidemii:

- obowiązku zgłaszania prac dotyczących wytyczenia budynku lub sieci uzbrojenia terenu

- pobierania opłat za udostępnianie zbiorów danych ortofotomapy, PRPOG,BDSOG, identyfikatorów i geometrii działek, identyfikatorów, geometrii i rodzaju wg KŚT budynków,

- zgłaszanie prac może nastąpić do 10 po rozpoczęciu prac

- o wyniku weryfikacji należy poinformować wykonawcę prac geodezyjnych za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu sporządzenia protokołu

- wykonawca prac geodezyjnych, których celem jest geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych lub sporządzenie mapy do celów projektowych, po uzyskaniu informacji o pozytywnym wyniku weryfikacji może umieścić na dokumentach przeznaczonych dla podmiotu, na rzecz którego wykonuje prace geodezyjne, powstałych w wyniku tych prac, oświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji.

Przepisy normują również tryb i treść składanego oświadczenia.